Tatai Református Egyházmegye

Egyházmegyei Családos Lelki Napok

2022-03-15 15:34:24 / Nagy Attila

„Azt mondtammandulafának: Mesélj nekem Istenről. És a mandulafa kivirágzott."
(Nikos Kazantzakis)

A Kékes adótornya magabiztosan meredt az ég felé. Akik közelebbről figyelték, azoknak a lombjavesztett erdők, mint a torony hű védelmezői álltak sorfalat, de a messzi szemeknek csak némi foszlott, bolyhos takarónak tűntek, melyeket itt-ott kilyuggatott egy-egy zöldellő fenyő. Persze a felhőkön átszűrődő távoli napsugarak megmutatták a távoli településeket, hogy azért teljesen nem tudunk elszakadni onnan ahonnan érkeztünk.

 

Mivel a balatonfüredi Siloám-otthon felújítás alatt van, ezért Kékestető alatt, Mátraházán, a Református Egyházi üdülőben töltöttük ezeket a békés napokat.

Különösen fontos a „békés" kifejezés most, amikor már otthonainkban és gyülekezeteinkben is érezzük a háború mindennapi életet is átformáló hatásait.

A Tatai Egyházmegye hat évvel ezelőtt kezdte meg az egyházmegyei családos lelki napok szervezését. Három alkalmunk Balatonfüreden, a Siloám-otthonban volt, az elmúlt két évben a covid járvány miatt nem tudtuk megtartani, de ebben az évben, immáron negyedik alkalommal 2022. március 3-6 között megrendeztük.

 

Összesen ötvenöten voltunk, 17 család, és a szervezők, szolgálók. Összesen 20 gyermek volt a kicsiktől egészen az egyetemista korosztályig.

 

 

Gerecsei Zsolt esperes úr a kezdő áhítatában leszamarazott minket. De minden a helyére került, hiszen a Sámuel történetekből kiderült, hogy Saul a szamarait kereste, és Isten elrendezte a dolgot. Minden meglett, és a helyére került.

 

A hétnek a keresztyén szabadság volt a témája.

A teremtés szabadságát (1 Mózes 1, 26-31; 2,16 alapján) Ágoston Csaba így tárta elénk: „Éden kertjét nem valami különleges földrajzi adottság, hanem az Isten jelenléte tette édenné, és tette az embert szabaddá. .... Miért volt éden, az éden? Mert az ember, akkor még a teljes emberségét, szabadságát, birtokolt szabad akaratát élte meg, az Isten közvetlen közelében. ... És ebben a környezetben, ebben a légkörben a munka egészen más volt, mint aminek általában érezzük. Nem terhes kötelesség, nem a létért való kényszerű küzdelem, hanem ebben a környezetben az ember a munkát megtiszteltetésnek, kitüntetések, és kiváltságnak érezhette, hogy művelje az Isten kertjét. Művelje, de nem az Isten rabszolgájaként neki, hanem szabadon önmagának."

 

„Szabadság az, ha megválaszthatom: kitől és mitől függjek."Fodor Ákos e rövid versével megalapozta a következő verses órát Sági Endre.

A teljesség igénye nélkül:  Isten ajándéka, amit kérni lehet -Sík Sándor: Ments meg Uram!;a keresztyén szabadság az Istentől való függésből ered - Reviczky Gyula: Szabadság; ugyanakkor közösségi ügy is - József Attila: A számokról és Levegőt!; a szabadság mint feladat - Laár András: A szél.

 

 

Kirándulunk. A Kékesen van hó. Csak 6-7 km a táv. Már-már a boldog gyermekkort idézi a hótól, jégtől kapott szabadság. Egy kicsit mindenki csetlik-botlik, és havas lesz. A gyerekeknek a nap fénypontja. Persze azoknak is, akik kapnak a hógolyókból, vagy csontig hatoló élménnyel estek párat. Gyerekesek ezek a felnőttek.

 

Viszont átfagyva, jóízű fáradtsággal jobban értjük, amit este Sugárné Damó Márta elénk tár. „Minden szabad nekem, de nem minden használ. Minden szabad nekem, de nem válok semminek a rabjává. 1 Kor 6, 12

 

 

 

 

 

Lőn péntek. Recski Nemzeti Emlékparkba önként mentünk, és el is tudtunk jönni. A hely kies, és igazán csak a kellemetlen hideg szél borzongatott. Egészen addig, míg nem mentünk be az eredetire megszólalásig hasonlító barakkba, és nem tolta szemünkbe a tájékoztató tablók sokasága, hogy ez a hely, ahol kedves halandó állsz, a kín, nyomor, szenvedés, embertelenség helye is egyben. Innentől ez a kényelmetlen érzés akarta, hogy el innen. Pedig a kilátás gyönyörű, a nap süt. Csak az a szél... A fényes szelek. Nem is olyan hihetetlen már, hogy az, aki ide érkezett érezte a „a népi demokratikus verejtéket". ( Ahogy ezt Faludy György írta a Pokolbéli víg napjaim című művében) Ide dolgozni hozták az embereket, de halálig. Végső soron ez is megsemmisítő tábor volt, ahol az őrök jelszava így üvöltött kórusban, „Ne csak őrizd, gyűlöld is!".

Ebben a környezetbe Sugár Tamás kalauzolt minket, ahogy ki is vezetett „Az Úr pedig a Lélek, és ahol az Úr Lelke, ott a szabadság." (2.Korintus 3,17) Igéjével. Gondmentes élet?  Nem. Felülemelkedett élet? Igen. Az ember szabad megismerni Istent.

Az Exodus, Izráel népének Egyiptomból való szabadulásának története alapján próbáltuk megérteni, milyen nagy dolog Isten segítsége, amelyet a Tíz Igében adott. A szabadság útjelzői Lochman, cseh teológus szerint. Az Újszövetségben Pál apostol teológiája nyomán, Soós Szilárd így fogalmazott, hogy a szabadság önként vállalt szolgaság.A szabadság már nem azt jelenti, hogy azt teszem, amit akarok, hanem azt akarom, amit Isten tesz.

 

Vasárnap úrvacsorás istentiszteleten a szeretet szabadságáról, Krisztus szeretetét hirdette Ágostonné Apáti Gabriella a Galata levél alapján. „Mert ti, testvéreim, szabadságra vagytok elhívva; csak a szabadság nehogy ürügy legyen a testnek, hanem szeretetben szolgáljatok egymásnak.  Mert az egész törvény ebben az egy igében teljesedik be: „Szeresd felebarátodat, mint magadat."  Galata 5,13-14

 

Beszélt arról, hogy a keresztyén szabadságnak kétféle tévútja lehet: a törvényeskedés és a szabadosság. A törvényeskedés rossz, mert a törvény megkötöz, a törvényeskedő ember meg akar felelni, gőgössé válik, önmegváltásra törekszik jócselekedeteivel. Pedig Isten kegyelme az, ami megszabadít. Sola Gratia!
A szabadosság a másik tévút. A szabadossággal is sokan visszaélünk, főleg protestánsok, mert a vallásunkban nem kötelező a templomba járás, gyónás, ima stb..., ezért nagy szabadságunkban nem is tesszük. A szabadosság az, amikor az ember semmilyen korlátot nem akar, maga istenévé lesz,

A keresztyén szabadság alapja a Krisztusi szeretet, mely két dologra tanít meg bennünket:
- Arra az isteni szeretetre, amellyel Isten értünk adta gyermekét... ezért mi is Isten kezébe tehetjük életünket, aki ezáltal a szeretet által feloldoz... azaz elveszi, ami megkötöz bennünket, a bűneinket.
- Másrészt arra a Krisztusi szeretetre, mely elengedi a törvényt, Krisztusba kapaszkodik, azaz hisz.

 

 

 

Milyen is egy ilyen hét? Intenzív. Képzeljünk el 20 energiabomba gyereket, akik közül több, mint a fele még nem tudja moderálni magát. Ezekkel együtt a programjaink jól sikerültek. A környezet gyönyörű. Hajnalonként páran reggeli csendességre, imádságra, éneklésre gyűltünk össze, ahol a békét, megbékélést, a háború befejezést emeltük Istenünk, a mi Urunk elé. Sötétben mentünk és imádság végére besütött a kelő nap. Esténként jó beszélgetések, közösségi játékok, ismerkedő játékok, és az elmaradhatatlan társas. Az étkezés meg sokrétű. Voltak az átlagos fickók. Meg a laktóz mentes, glutén mentes, cukormentes fickók.

 

 

 

Ezt a hetet a visszatérők, és az újak nagyon várták. A covid által meghatározott időből való kiugrást, kimozdulást. Sok reflexió, és pozitív visszajelzés érkezett, amelyekből kiderült, hogy elgondolkoztatta és mélyen megérintette a téma a résztvevőket. „Olyan szabad volt a légkör", „még mindig a hatása alatt vagyok".

 

Nyilván menet közben már járt az agyunk, hogy jövőre hogyan lehetne jobban. A gyerekekkel hogyan foglalkozzunk. A felnőttek is szeretnek játszani. Zeneszerszámokkal bővítsük az éneklést. Csupa előremutató tanulság.

A végére már meg is találtuk, le is foglaltuk a jövő évre ezt a hetet. Ha Isten éltet bennünket, és érdemesnek tart arra, hogy ott legyünk, akkor a viszontlátásra. Áldás Békesség!

Soós Szilárd